Ahad, 27 Mac 2011

Bisnes merundum

untuk akaun akan berakhir pd 31 Mac ini, aku mendapati pendapatan mrCom kurang berbanding dengan bulan2 yang sebelum ini. Adat niaga biasa lah, ada time untung banyak. Ada time untung sikit. Ada time rugi..buat masa sekarang ni x de la aku rugi banyak sangat. kerana aku tak de simpan stok barang yg berharga tinggi. Kt kedai aku ni stok biasa je.

Hari ni dan kelmarin dan minggu lepas...ini kisah pengajaran mbaikpulih nbook. bila ada pelanggan datang mtk repair nbook. memang ia suatu risiko yg aku kena tanggung kerana melibatkan hardware nbook yg komplikated dan respon pelanggan trhadap perkhidmatan yg kedai aku berikan. Shahrul, pelanggan yg dtg bwk nbook. Jmp dgn ayang aku. Kerosakan ketika ayang terima, screen gelap. Ayang telah bagitau screen second hand RM350. Dia kata tukar..OK. Aku tanya kedai, ECS kata tak buat doh yang second, kerana barang x tahan lama. Kena tukar yg baru...RM550. Ayang bagitau shahrul...dia kata tukar...OK. Aku kelmarin (26 Mac 2011) pegi kedai ECS belikn screen LCD 14.1" dan balik pasang. Risikonya..dah siap pasang tapi x jadi jugak. jadi gelap..kalau suluh dgn lampu suluh akan nampaklah tuliasannya. Hari ini, 27 Mac 2011 aku bawak gi kedai...inverter yg rosak. RM100....ayang call shahrul. Dia kata tukar..OK.

Moral from story..nbook ni melibatkn byk hdware dan sparepart..ni nasib baik si shahrul tu jenis mudoh baso. kalau jenis supo hok kes hari tu...blebe hbs doh...

adat niaga gini lah..asam garam...

nak settlekan 2 LO yg ada..dptlah untung RM220.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan