Isnin, 25 April 2011

Aku jaga mu & mu jaga aku..adil kn.

25.04.2011
Kelmarin WMB dah mencecah 70,000km. kalau ikut umur, dah begitu berusia motor aku tu. diam tak diam dari tahun 2004 lagi aku memiliki dia..kelmarin tepat jam 12.11t/hari sampailah meternya 70,000km. satu perjalanan yg begitu jauh. dan banyak jasa dia pada aku...so, ptg ni aku dah plan, minyak enjinnya kena tukar. mungkin hingga hari ni motor tu tak pernah buat hal melainkan aku tak isi petrol, memang dia buat hal lah. kerana motor tu minum petrol. so, lps solat asar ptg ni aku gi servay minyak enjin utk dia. gi tgk2....kt satu kedai di Lundang tu. biasa pakai Shell VSX...kategori ke2. tapi ptg ni rasa sayang plk pd motor tu...so, aku beli yg shell jugak tapi yg full sintetik...RM40. first class utk bike. x pe lah mahal sikit pun. biasa VSX tu RM25.....

Memandangkan dah gerak cari barang ni, aku gi lagi ke kedai kereta plk. cari minyak enjin DBM, waja CPS aku tu. walaupun baru setahun lebih bersama dengan aku. aku cuba utk memberikan yg terbaik untuk enjin dan dirinya. So, berbaki 2000km lagi utk aku kena servis major keta aku ni. aku fikir baik beli awal2. kan minyak enjin ni semakin naik. so, aku beli lah minyak gear auto...RM21 untuk satu liter. Jadi waja tu perlukan 4 liter...jadi RM84. Itu dah kira murah kalau di bandingkan jika aku gi tukar kt proton servis..RM30 satu liter..tak ke dah jadi RM120. lepas tu aku beli minyak enjin kepekatan 10/30..jenis Honda VTec. Dh banyak try minyak lain...x blh pakai..lembab enjin keta aku. sejak guna minyak honda vtec ni baru rasa smooth sikit..dulu harga RM58. Now dah RM64....tapi trbaik utk enjin ok lah. Kemudian filter genuine proton RM8..totalnya ptg ni keta RM155 dan motor RM40. sama2 jaga lah, aku jaga mu...lepas ni mu jaga aku lah plk wahai DBM dan WMB. i love u....

sampai kt pejabat, nak balik dah ni. Ayg call bagitau ada orang nak ink 73N...aduh, kena keluar plk...gi kat ECS tu. terus balik ikut Telipot, Cerang, Pdg Tembak dan sampai umah. Ptg ni sempat lah aku tukar minyak enjin WMB tu. lepas tukar, rasa ringan enjinnya. walaupun dah lama, tapi enjin masih baik lagi. aku bawak motor bukannya laju sangat, cuma time leka snagat pagi2 kt umah. tgk2 jam dah dekat 8.30...apa lagi pecut lah..ngam2 sampai punch pkl 8.30......

1 ulasan:

  1. jgn guna minyak Maxoil, hari tu aku dah guna..berasap keta aku...

    BalasPadam